CEEPUS Miniszteri Díj (2024)

2024.10.15.
CEEPUS Miniszteri Díj (2024)

Örömmel tudatjuk, hogy a "RO-0814-10-2223 - Red de Hispanistas de Europa Central" elnevezésű CEEPUS hálózat, melyben az ELTE BTK Spanyol Tanszéke partnerként vesz részt, CEEPUS Miniszteri Díjat nyert el.

A CEEPUS Miniszteri Díjat a Központi CEEPUS Iroda alapította 2001-ben azzal a céllal, hogy ösztönözze és elismerje a CEEPUS hálózatok magas színvonalon végzett szakmai tevékenységét. Az éves kitüntetést a nemzetközi szakértő bírálói értékelés során legkiválóbbnak ítélt hálózat kapja meg 2002 óta.

A „Red de Hispanistas de Europa Central" elnevezésű CEEPUS hálózat, melyben az ELTE BTK Spanyol Tanszéke partnerként vesz részt, CEEPUS Miniszteri Díjat nyert el, amelyre nagyon büszkék vagyunk, hiszen meggyőződésünk, hogy hosszú évek együttműködő, együtt építkező munkája vezetett el hozzá.

A Közép-európai hispanisták (Red de Hispanistas de Europa Central) hálózata a Temesvári Nyugati Egyetem kezdeményezésére és koordinálásával 2009-ben jött létre. Az eleinte román, magyar és szerb egyetemekből álló szerveződés mára a régió 11 országának (Bulgária, Csehország, Észak-Macedónia, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Moldávia, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia) 22 spanyol tanszékét tömöríti. Eleinte leginkább az oktatói mobilitás indult el a hálózaton belül, amely számos közös konferencia-részvételt, tudományos publikációt, kutatási projektet eredményezett. A hálózatunk kollektív tudományos folyóirata a kezdetektől működő éves megjelenésű Colindancias. A közös kutatások további európai és latin-amerikai együttműködésekhez is vezettek. Ilyen például „A spanyol nyelv szerepe Európában” c. kutatási projektben, vagy a „Latin-amerikai írók a szocialista országokban a hidegháború idején” (ELASOC) c. projektben való részvétel. A kooperációk több közös kiadványt – argentin monografikus folyóiratszámot, tanulmánykötetet (Pablo Neruda en el espejo del socialismo, Brüsszel: Peter Lang, 2024) – eredményeztek, a legújabbak pedig várhatóan 2025-ben fognak megjelenni.

A tagegyetemek résztvevő oktatói kreatív oktatásszervezési kezdeményezéseinek köszönhetően az elmúlt 1-2 évben jelentősen megnőtt az érdeklődés a hallgatók részéről is a mobilitásban való részvétel iránt: egyre többen jelentkeznek a partneregyetemek egyikére rövid távú, de akár egész féléves tartózkodásra is. Ilyen ösztönző erő a Pécsi Tudományegyetem minden év májusában meghirdetett, mindig nagylétszámú nemzetközi hallgatói részvétellel megrendezett „Nyári Egyetem” nevű hallgatói konferenciája, amely kreditértékkel is bír a tanulmányaik során, vagy a brnói Masaryk Egyetem Romanisztikai Tanszékének „Hispanista kutatások Közép-Kelet-Európában” c. tavaszi kurzusa, amelyen minden évben négy régióbeli oktató tart rövid, hatórás szemináriumot a saját kutatási területéből. A másik nagy sikerű, hallgatókat is megmozgató projekt a LITPRAX (Irodalom a gyakorlatban) elnevezésű szimpózium-sorozat volt, amely három helyszínen (Újvidéken, Temesváron és Ljubljanában) többnapos műhelymunkából állt, a szervező három egyetemen kívül még két ország (Csehország és Magyarország) intézményeinek részvételével. Ezek az események közelebb hozták nemcsak az oktató kollégákat egymáshoz, hanem viszont is: a hallgatók is megismerték a többi tanszék oktatóit, sőt, a közös programoknak köszönhetően a hallgatók egymással is összebarátkoztak. Meggyőződésünk, hogy az évről évre megvalósuló egyéni mobilitásoknak, közös tudományos szimpóziumoknak, koordinátori találkozóknak, oktatási és kulturális rendezvényeknek köszönhetően megismerhettük a környező országokban élő kollégák és diákok a mieinkhez nagyon hasonló munkakörülményeit, problémáit, és a közös együttlétek nagyon pozitív szinergiákat generáltak: mindnyájan sokkal nyitottabban, érdeklődőbben, empatikusabban viszonyulunk egymáshoz, kölcsönös tisztelettel segítjük egymást szakmai és emberi téren egyaránt. A környékbeli kultúrák megismerése végsősoron a tolerancia erősítését szolgálja, amely a mai világunkban kulcsfontosságú érték.

Menczel Gabriella, az ELTE BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék tanszékvezető egyetemi docense, és tanszéki CEEPUS-koordinátora

Ceepus DÍJ

Ceepus DÍJ

0

/

0

0

/

0